ورزش 1

ورزش 1

ورزش 1

طبقه بندی موضوعی

در برنامه «90» چه گذشت

چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۳۳ ب.ظ

برنامه «90» این هفته‌ جزئیات بیشتری از پرونده‌ قضاوت محسن قهرمانی و اعتراض‌هایی که در این باره انجام شده را فاش کرد.

«90» شب گذشته بیشتر وقت خود را به بررسی حکم ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای درباره پرونده‌ قضاوت محسن قهرمانی اختصاص داد.

به گزارش ایسنا ، مهمان برنامه "لوسیانو پریرا"، مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان بود. بخشی از صحبت‌های این بازیکن برزیلی را می خوانید:

* از زمانی که به دنیا آمدم پدرم به من لقب "شیمبا" داد. در برزیل هیچ کس من را به نام "لوسیانو پریرا" نمی شناسد.

* شرکت، مشاوره ورزشی در تهران که در آوردن بازیکنان خارجی به باشگاه‌ها کمک می‌کند من را به فولاد معرفی کرد و من هم به این تیم پیوستم.

* تنها فرقی که بین فوتبال ایران و برزیل متوجه شدم. نوع بازی کردن تیم‌ها در لیگ ایران است . فوتبال ایران خیلی سریع است و شما وقت فکر کردن ندارید. بازیکنان قدرتمندی دارید، اما در برزیل بازیکنان بیشتر تکنیکی هستند و رقابت خیلی سخت است.

* زیاد به آقای گلی فکر نمی‌کنم. دوست دارم با فولاد موفق باشیم و به صدرنشینی ادامه دهیم. قهرمانی اولین هدف ماست. آقای گل هم که شوم چه بهتر.

* سعی می‌کنم فارسی را یاد بگیرم، اما زبان شما خیلی سخت است. فقط چند کلمه مثل سلام و چطوری را بلدم.

**بررسی پرونده جنجالی داوری

پس از پخش بازی‌های لیگ برتر نوبت به بررسی پرونده‌ جنجالی این روزهای فوتبال ایران رسید. ابتدا مولایی، بدنساز کنونی پرسپولیس که در حکم اخیر تا اطلاع ثانوی از فعالیت در فوتبال محروم شده، روی خط آمد و گفت: یک سال پیش زمانی که در راه‌آهن فعالیت می‌کردم، مرتضی کریمی با من تماس گرفت و گفت قهرمانی از باشگاه شما ناراحت است. او به من گفت قهرمانی گفته که من یک بازی را به سود راه‌آهن سوت زده بودم و بخشی از پولی که بابت این کار باید می‌گرفتم مانده است. فکر می‌کنم زمانی که من در استقلال بودم این قول و قرارها بین باشگاه و راه‌آهن و قهرمانی رخ داده است.

او ادامه داد: من همان بار اول شوکه شدم و نمی دانستم چه کاری باید انجام دهم. تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که موضوع را به دایی انتقال دهم، اما او برخورد خیلی بدی با من کرد و گفت " بقیه هر اشتباهی کرده‌اند به ما مربوط نیست. دیگر هم درباره این مسائل با من صحبت نکن. "

مولایی با اشاره به حضورش در ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای، گفت: من به عنوان شاهد نزد علیپور رفتم و همه این مسائل را به او گفتم. اما تعجب می‌کنم علیپور با رایی که صادر کرده من را که به عنوان مطلع و شاهد رفته بودم هم ردیف یک متهم کرده است. به علیپور گفتم بعد از بازی پرسپولیس و سپاهان و در بازه یک هفته‌ای پرینت تماس‌های من مشخص است که چه کسانی و چند بار به من زنگ زده‌اند.

علیرضا ایلدروم که در بازی پرسپولیس – سپاهان کمک داور بود، یکی از محرومان این پرونده‌ شده است. او روی خط آمد و با انتقاد از این حکم، گفت: انصافا من در آن صحنه تمرکزم روی دو بازیکنی بود که برای زدن ضربه سر به هوا بلند شده بودند، اگر درگیری آن دو بازیکن را می‌دیدم مطمئنا به قهرمانی کمک می‌کردم. علیپور با حکمی که صادر کرده آبروی من و آبروی چند ساله پدرم را که سال‌ها در این کشور تلاش کرد و زحمت کشید برد. من سه سال است که وارد لیگ شده ام، شما می‌توانید فیلم تمامی داوری‌های من را ببینید، اما مطمئن باشید که یک اشتباه کوچک هم پیدا نمی‌کنید. واقعا چرا باید با چنین حکمی با آبروی من بازی شود؟

فردوسی‌پور که از فهمیدن جزئیات بیشتر این پرونده‌ به نوعی شوکه شده بود، با تعجب از مولایی که هم چنان روی خط بود پرسید: این برای اولین بار است که اینقدر علنی چنین مسائلی مطرح می‌شود که یک داور پول گرفته تا بازی را برای تیمی در بیاورد. حالا نرخ در آوردن بازی چقدر است؟!

این ماجرا با بحث شدید مولایی و علیپور ادامه یافت که قسمتی از صحبت‌های این دو نفر را می‌خوانید.

علیپور: به مولایی گفتیم که بخشی از حقایق را نگفته‌ای. به هر حال ما در ستاد حقایق را از جایی دیگر کشف کردیم. صادقانه به دوستان گفتیم که کمک کنید این پاکسازی انجام شود. پولی که از آن صحبت می‌شود به دست فرد سومی و به وسیله علی حاتم کارت به کارت شده. ما اعترافات فرد سوم را به طور کامل داریم.

مولایی: چرا امروز در این جلسه شرکت کردم ، اسمی از فرد سوم نیاوردید و یا او را به جلسه فرا نخواندید که ما را با یکدیگر روبرو کنید و همه چیز مشخص شود؟ شما 20 سال آبروی ورزشی من را با این حکم بردید. 10 سال برای این کشور دویدم. سه مدال آسیایی و چند قهرمانی جهانی دارم. 10 سال است که مربیگری می‌کنم، اما در حالی که به عنوان شاهد در پرونده‌ حضور یافته بودم، اکنون من را محکوم کرده‌اید.

علیپور: شک نکنید اگر فرد دیگری هم حقیقت را بداند و آن را کتمان کند و بعد بیاید و فرافکنی انجام دهد، همین حکم برایش صادر می‌شود.

مولایی: اگر من متهم هستم، چرا وقتی سه جلسه پیش شما بودم و اطلاعاتم را گفتم من را تفهیم اتهام نکردیم؟

علیپور: اتفاقاتی که افتاده مربوط به بازی راه‌آهن و آلومینیوم در فصل قبل بوده است. روزی که این بازی برگزار شده دو میلیون پول ردوبدل شده است، اما ادعای آقایان این است که این پول مربوط به سال‌های قبل بوده است.

مولایی: آقای علیپور! شما گفتید من می‌خواهم مشکل را در همین دایره محدود حل کنم.

فردوسی‌پور: آقای علیپور! اگر این گونه باشد واقعا پاکسازی به طور کامل انجام نمی‌شود. در فوتبال ایتالیا و بعد از کالچوپولی همه خاطیان محروم شدند تا این اتفاق به طور کامل از فوتبال این کشور پاک شود. حال اگر قرار باشد شما پاکسازی را محدود به دایره کوچک کنید، باز هم افراد دیگری هستند که در فوتبال این گونه فعالیت می‌کنند.

زمانی که مولایی از پرونده‌ قهرمانی جزئیات بیشتری اعلام کرد فردوسی‌پور به دنبال این بود که بفهمد این داور پول درخواستی را برای کدام بازی می خواسته‌ است. در ادامه دو سرپرست سابق راه‌آهن روی خط آمدند و گفتند که این اتفاق در زمان آنها نیفتاده است. همچنین مهدی تارتار ، سرمربی سه فصل پیش راه‌آهن روی خط آمد و گفت: زمانی که من مربی این تیم بودم اصلا قهرمانی برای ما قضاوت نکرد. تازه من از شما یک سوال دارم، اگر این اتفاق در زمان ما افتاده چرا پول‌شان را از ما نمی‌خواهند و به افراد دیگر زنگ می‌زنند؟

رویانیان هم در دقایق پایانی برنامه روی خط آمد و با انتقاد از «90» و علیپور، گفت: من از برنامه شما یک انتقاد دارم. شما شاکی و متشاکی و مطلع و داور و همه چیز را با هم قاطی کردید. این بر خلاف شیوه برنامه شماست. امشب برنامه‌تان خیلی شلوغ بود. همچنین باید از علیپور به خاطر این حکم تشکر کنم. ما برخورد قاطع‌تر از او می‌خواهیم، اما سوال ما این است که مگر طبق حکم فیفا مگر یک فرد مطلع نباید دانسته‌های خود را بگوید؟ پس چرا دیگر بعد از اطلاع دادن محروم می‌شود؟

سوال پیامکی این هفته‌ هم به انتخاب بهترین گل دو ماه اخیر فوتبال ایران اختصاص داشت که از بین شش گزینه، گل آندرانیک تیموریان به بوریرام تایلند با 53 درصد به عنوان بهترین گل انتخاب شد و گل مهدی سید صالحی به فجرسپاسی در رده دوم قرار گرفت.

  • محمد یاوری

نظرات  (۱)

  • محمدرضا یک دانشجو...
  • خیلی عالی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی